BI slik jeg ser det

Tenkte jeg kan skrive ett innlegg som motsier litt av det BI-ryktet som finnes. I dag var første skoledag etter ferien og må si det var hardt å starte 08:30 på en mandag, siden vi i forrige halvår startet 12:30 på mandager. Var forresten en herlig start på skoleåret med ett nytt kurs: Organisasjonsatferd og ledelse – som er organisasjonspsykologi, organisasjonsteori og ledelse. Noe jeg tipper vil være det mest interessante dette halvåret, har forsåvidt ikke vært på de andre forelesningene enda. Foreleseren er super engasjert og kjempeflink til å føre sitt engasjement over til oss, noe som er Alfa & Omega for at jeg skal foretrekke en autoritet. Ser faktisk frem til å jobbe med dette faget og komme inn i en bedre rutine enn tidligere faglig sett.

Vel, jeg går på BI avd. Trondheim, som huser 1500 elever ca, med stadig økning hvert år. Hvert kurs eller fag varer i 3 x 45 minutt pr dag i motsetning til NTNU som har 2 x 45 minutters kurs. Foreleserne er høyt akademiske og erfarne forskere/advokater/ledere i arbeidslivet – altså normale mennesker som du og jeg som ikke har lest i bøker for å gi oss teorien, men har erfart det og jobbet seg opp fra der vi er i dag.

Før jeg startet på BI hørte jeg mye om at det ikke var en god skole, dårlig miljø, ikke prestisjefylt å gå på og lignende. Alt dette kan jeg bare si er feil. Ut i fra mine egne erfaringer vel og merke. Sant skal sies at ryktet BI har på seg er fra BIs hovedavdeling: Nydalen, alle har vel hørt om at man ikke skal bruke sekk på BI? Jeg har hørt fra flere hold om hvordan Nydalen er av andre studenter: Det er «klikker» og «gjenger» som på u.skolen og du ser aldri mennesker med joggebukse og tut (hårknute), og sitter du å venter en plass som en utforstående så kan du lett føle deg fattig ved at det stadig kommer personer med dyrere og dyrere merkeklær forbi. – Igjen, dette er Nydalen. Jeg har hørt svake lignende rykter om avd. Bergen også, men overhode ikke sånn på spissen som ved Nydalen. Jeg kan ikke utrykke meg om hvordan Bergen har det, ei heller Nydalen – jeg bare gjenforteller det jeg har blitt fortalt av folk som har lånt lesesalen eller som tidligere har gått der.

Men jeg er en student som trenger å være på skolen og i forelesninger for å kunne få lært det inn. Derfor er det viktigste for meg gode forelesere – jeg kan med gang si at jeg aldri har hatt så gode forelesere som hos BI. Alle har prestert å gjøre meg engasjert og klart å lære meg pensumet, sett bort i fra kanskje Bedriften-foreleseren men man overlever ettersom det ikke akkurat er et økonomisk hardt fag. Statestikken tilsier også at 25 % av dagens toppledere er tidligere BI-studenter og 95 % av de som går ut med Bachelorgrad får seg jobb innen tre måneder. Selvsagt, ved en master står du enda høyere stilt. Miljøet ved avd. Trondheim er virkelig bra. Det er mange ulike aktiviterer du kan gjøre utenom skolen, som gjør at du igjen blir bedre kjent med andre på skolen. Det er folk fra hele landet og til og med Sverige, der alle blir respektert for den de er. Sant skal sies – det er ikke akkurat stedet for «emo»-gruppen og lignende, men ellers er folk normale som hvilken som helst annen høyskole eller universitet. Skolen og BIS-styret holder mulighetene oppe med ulike temakvelder, gjesteforlesninger, skolefester, ball, afterskifest på hemsedal, finansdagen og næringslivdagen etc.

Med vel så mye mer, men tror jeg runder av her.

Én tanke på “BI slik jeg ser det

Legg igjen en kommentar

