Byen Min

Man ser flere ting i perspektiv når man flytter hjemmefra. Nå har jeg bodd selvstendig langt fra familie og hjembygd i et halvannet-snart to år. Jeg husker jeg som 15 år satt ved middagsbordet og sa til min bror og foreldre at jeg skulle flytte ut med engang jeg ble 18. Kunne virkelig ikke tenke meg å bo i hjembygda lenger enn nødvendig. Vel, man er jo ikke ferdig med vgs før man er blitt 19, hvis man har bursdag i mai for eksempel. Men jeg flyttet jeg som jeg sa, og det er nå jeg kommer til poenget med første setning: man ser hjembyen og generelt hjemme i ett et annet perspektiv. Jeg vet med meg selv at jeg aldri vil kunne klare å bo i Ålesund og omegn igjen, av mange ulike årsaker som været for eksempel, men jeg er glad jeg er herfra, jeg er glad jeg har familie og venner der jeg kan besøke for Ålesund er en veldig fin by. Sunnmøre har en utrolig natur og omgivelser man ikke får sett og opplevd overalt. Det fikk jeg oppleve i sommer når Sondre ble med hjem for første gang og han fikk se veien til Ålesund: via trollveggen og Åndalsnes, med skyhøye bratte fjell som de ikke har på østlandet og måpende munn og vidåpne øyne for vår natur, som jeg er så vandt til at jeg ikke har tenkt mer på det enn at det er der. Men da fikk jeg faktisk opp øynene for at det faktisk veldig vakkert hjemme. Det finnes det til og med kilde på! whaaat, men ja, om DU ikke har sett det før, så velkommen til min by og se hvor fint vi har det!

Referert fra National Geographic

<p><a href=»http://vimeo.com/57275675″>LYS:Ålesund</a&gt; from <a href=»http://vimeo.com/stianrekdal»>Stian Rekdal</a> on <a href=»http://vimeo.com»>Vimeo</a&gt;.</p>

 

Legg igjen en kommentar

