Day 15 – Mitt Syn På Religion

Religion ja. Et mye omtalt tema med mange meninger og mange glasskår rundt som man kan tråkke på. Jeg respekterer de som velger å tro på en gud, flere guder eller ånden i lampen. Jeg for min del, tror ikke på noe. Jeg er døpt og konfirmert i statskirken, men hvorfor? Det vet jeg ikke, siden familien min heller ikke  er særlig troende. Jeg tror rett og slett det bare bygger på tradisjon. Jeg har en plan om å melde meg ut av statskirken, om det er mulig selv om jeg er fadder? Det er mitt ønske i hvertfall.

Jeg synes religion egentlig bare har skapt uro og elendigheter. Buddhismen og Hinduismen er kanskje noen av de religionene jeg ville trodd på om jeg hadde trodd på noe, siden de er noen av de fredligste religionene som bare vil det beste for mennesket selv og videre liv. Jeg føler både bibelen og koranen viser til lidelser og elendighet i tillegg til tilgivelse og kjærlighet, som er greit nok det – siden det skal være en balanse i universet. Men politikk og religion føler jeg er roten til all elendighet i verden, all krig oppstår av dette. Derfor er jeg og blir jeg irritert over religion og politikk, selv om jeg ser hvordan politikk er bra for samfunnet – så er det bare.. teit. Rett og slett teit. Det skaper så mange problemer, krangler og diskusjoner at jeg har lyst å flykte til Narnia eller Pandora (Avatar).

Dette bildet føler jeg beskriver mitt syn på religion veldig godt.

Så der har du meg; et lite agnostisk menneske som vil flykte bort fra elendigheten som er den virkeligheten rundt oss (oi, emo much? haha), som synes mye kunne blitt løst med «Stein, saks, papir» eller rett og slett bare ikke tro på religion og rare ting. Er det noe jeg tror på er det vitenskap. Vitenskap skuffer aldri. Og om vi skal ta en ting til ut av veien: spøkelser, gjenferd og slike ting – I do not believe in it.

Legg igjen en kommentar

